När börjar Black Friday
En översikt över när Black Friday börjar
Black Friday är en årlig shoppinghändelse som äger rum dagen efter Thanksgiving i USA och har på senare år spridit sig till andra delar av världen. Det anses vara den officiella starten på julhandeln och är känd för sina otroliga rabatter och erbjudanden. Men när börjar egentligen Black Friday? I denna artikel kommer vi att ta en grundlig titt på när denna händelse har börjat och hur den har utvecklats över tid.
Presentation av Black Friday vad det är och dess popularitet
Black Friday är traditionellt sett den dagen då butiker erbjuder sina största rabatter och kunderna flockas till butiker för att ta del av dessa erbjudanden. Det är en viktig dag för detaljhandlare, då det ofta markerar övergången från rött (förlust) till svart (vinst) i bokföringen.
Det finns olika typer av Black Friday-evenemang, och de kan variera beroende på land och kultur. I USA börjar det vanligtvis tidigt på morgonen efter Thanksgiving, och butikerna kan öppna så tidigt som klockan fyra på morgonen. Många butiker har sedan dess utökat öppettiderna och erbjuder ”midnight madness” (galenskapen vid midnatt) försäljningar där de öppnar vid midnatt eller till och med tidigare.
I andra delar av världen kan Black Friday börja på olika tidpunkter. I vissa länder kan det vara på fredagen efter Thanksgiving, medan det i andra länder kan vara på en helt annan dag. På många platser, speciellt online, börjar erbjudandena ofta redan vid midnatt den dagen.
Kvantitativa mätningar av Black Friday
Black Friday är känt för att vara en av de mest intensiva shoppingdagarna under året. Kunderna väntar ivrigt på att få chansen att köpa sina önskade produkter till betydligt lägre priser än normalt. För att ge en bättre förståelse av betydelsen av denna dag kan vi titta på några kvantitativa mätningar som har gjorts.
Enligt en undersökning utförd av National Retail Federation i USA spenderade konsumenter totalt 7,4 miljarder dollar online under Black Friday 2019. Detta var en ökning med 19,6% jämfört med året innan.
Skillnader mellan olika Black Friday-evenemang
Black Friday-evenemangen kan variera markant beroende på var de äger rum. I USA är det vanligt att butiker erbjuder extremt stora rabatter och speciella erbjudanden för att locka kunder. Onlinehandeln på Black Friday har också ökat dramatiskt de senaste åren, och vissa onlinebutiker erbjuder ”flash sales” där vissa produkter finns tillgängliga endast under en begränsad tid eller i begränsad upplaga.
I andra länder kan Black Friday vara mer av en försiktig shoppingupplevelse, med mindre rabatter och mindre trängsel i butikerna. Online-erbjudanden är ofta lika populära som butiksutförsäljningar.
Historiska för- och nackdelar med olika tidpunkter för Black Friday
Historiskt sett har Black Friday förknippats med hektiska och till och med farliga situationer, som trängsel och överfulla butiker. Detta har lett till oro hos vissa människor och vissa länder har valt att styra om shoppinghändelserna genom att reglera tider och antal kunder som får komma in i butikerna samtidigt. Detta kan vara en fördel för de som vill njuta av köpfester på ett mer organiserat sätt och undvika trängsel.
Å andra sidan kan denna reglering också begränsa kundernas möjligheter att få tillgång till erbjudanden och kanske inte riktigt få den spänning och adrenalinkick som traditionellt förknippas med Black Friday.
Sammanfattningsvis kan Black Friday börja på olika tidpunkter beroende på land och butik. Evenemanget har en stor betydelse för detaljhandeln, och det erbjuder konsumenterna möjligheter att göra stora besparingar på starten av julhandeln. Denna shoppinghögtid har utvecklats över tid och inkluderar både butiksevenemang och onlineerbjudanden. Oavsett vilken tidpunkt eller format Black Friday har så fortsätter det att vara en av årets mest efterlängtade shoppingdagar.